Η ''λειτουργική προσκόλληση'' και το ''πρόβλημα των σχοινιών'' του Maier
Πρόβλημα
Ο Κώστας πηγαίνει στο κυλικείο του σχολείου του για να αγοράσει τυρόπιτες. Αν αγοράσει μία θα του περισσέψουν 0,80 ευρώ, ενώ αν αγοράσει δύο θα του λείπουν 0,70 ευρώ.
α) Πόσα χρήματα κοστίζει η τυρόπιτα;
β) Πόσα χρήματα είχε πάνω του;
Ένας καθηγητής θετικών επιστημών θα αντιληφθεί αμέσως την ύπαρξη αγνώστου ή αγνώστων στο πρόβλημα και θα χρησιμοποιήσει μεταβλητή/ μεταβλητές για να το λύσει.
Το ίδιο και ένας μαθητής της Γ Γυμνασίου που βρίσκεται στο κεφάλαιο των συστημάτων.
Λύση
Θέτουμε x την τιμή της τυρόπιτας και y τα χρήματα που είχε ο Κώστας.
Τότε y=x+0,80, αφού αν πάρει μία του περισσεύουν 0,80 ευρώ.
Και y=2x-070, αφού αν πάρει δύο του λείπουν 0,70 ευρώ.
Η λύση αυτού του γραμμικού συστήματος δύο εξισώσεων με δύο αγνώστους θα δώσει την απάντηση ότι x=1,50 ευρώ και y=2,30 ευρώ.
Ένας δάσκαλος ή ένας μαθητής που τελειώνει το Δημοτικό (ή ένας μαθητής που προετοιμάζεται για τα πρότυπα ή για κάποιον διαγωνισμό της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας) σίγουρα θα το πάει με εξίσωση, αφού το θέμα των εξισώσεων πρώτου βαθμού είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ύλης.
Λύση
Αν x ευρώ κοστίζει η τυρόπιτα, τότε στην τσέπη του έχει:
x+0,80 ευρώ ή αλλιώς 2x-070 ευρώ στην δεύτερη περίπτωση.
Η λύση της εξίσωσης x+0,80=2x-070 θα μας δώσει x=1,50 ευρώ, την τιμή της τυρόπιτας.
Οπότε 1,50+0,80=2,30 ευρώ θα είναι τα λεφτά που είχε ο Κώστας.
(Το πρόβλημα λύνεται ανάλογα αν θέσουμε με x τα χρήματα που είχε ο Κώστας και φτιάχνοντας μια άλλη κατάλληλη εξίσωση).
Και πάμε στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει σχέση με την εκπαίδευση, δεν είναι δηλαδή δάσκαλος ή καθηγητής και θέλει να λύσει το πρόβλημα (για παράδειγμα ένας γονιός ή κάποιος που του αρέσει να ασχολείται με test)
Προφανώς, η σκέψη του είναι απαλλαγμένη με προϋπάρχουσα γνώση, δηλαδή ότι το πρόβλημα θα λυθεί χρησιμοποιώντας έναν ή δύο αγνώστους και μάλλον θα σκεφτεί ως εξής:
Λύση
Αν αγοράσει μια τυρόπιτα του περισσεύουν 0,80 ευρώ.
Με αυτά τα λεφτά και 0,70 επιπλέον μπορεί να αγοράσει άλλη μια (δύο τυρόπιτες).
Άρα η τιμή της τυρόπιτας θα είναι 0,80+0,70=1,50 ευρώ.
Η τελευταία λύση είναι η πιο γρήγορη και έχει το στοιχείο της λογικής.
Συμπέρασμα
Η ικανότητα και αποτελεσματικότητα ενός ατόμου στη λύση προβλημάτων επηρεάζεται (εκτός από τους γενικούς παράγοντες νοημοσύνης του) και από παράγοντες που έχουν σχέση με την προϋπάρχουσα γνώση και την πείρα του ατόμου.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα άτομα που έχουν περισσότερες γνώσεις είναι πολύ πιθανόν να παρουσιάζουν μεγαλύτερη ευχέρεια και αποτελεσματικότητα στη λύση προβλημάτων. Η γνώση αυτή δεν είναι απλώς περισσότερη για τα συγκεκριμένα θέματα, αλλά και καλύτερα οργανωμένη στη μνήμη, με αποτέλεσμα τα άτομα να εντοπίζουν ευχερέστερα τα στοιχεία εκείνα του προβλήματος που μπορούν να οδηγήσουν στη λύση του.
Η διαδικασία με την οποία συσχετίζουμε την προϋπάρχουσα γνώση σε νέες καταστάσεις χαρακτηρίζεται ως μεταβίβαση (transfer). H επιτυχία της μεταβίβασης αυτής είναι συνάρτηση των ομοίων στοιχείων που υπάρχουν μεταξύ της αποκτημένης γνώσης και της νέας κατάστασης του προβλήματος που έχουμε να λύσουμε.
Όμως , ενώ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προϋπάρχουσα γνώση κατά κανόνα διευκολύνει τη λύση προβλημάτων, είναι πιθανόν να αποτελεί ταυτόχρονα και ανασταλτικό παράγοντα. Αυτό οφείλεται στο ότι η εμπειρία μας για παράδειγμα στη χρήση αντικειμένων, περιορίζει τη δυνατότητα αξιοποίησής τους για άλλο σκοπό. Το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει ονομαστεί "λειτουργική προσκόλληση" και έχει αποδειχθεί στην κλασική μελέτη του Maier.
Σε αυτήν την μελέτη το άτομο βρισκόταν σε ένα δωμάτιο και σκοπός του ήταν να δέσει δύο σχοινιά που κρέμονταν από την οροφή του δωματίου. Όμως η απόσταση μεταξύ των σχοινιών ήταν τόσο μεγάλη που ήταν αδύνατο στο άτομο να τα πιάσει ταυτόχρονα. Εκτός των σχοινιών στο δωμάτιο υπήρχαν και άλλα αντικείμενα μεταξύ των οποίων μια καρέκλα και μια τανάλια. Τα περισσότερα άτομα προσπαθώντας να λύσουν το πρόβλημα χρησιμοποίησαν διάφορες μεθόδους (όπως ανέβηκαν στην καρέκλα) , χωρίς αποτέλεσμα.
Για να λυθεί το πρόβλημα έπρεπε η τανάλια να δεθεί στο ένα σχοινί και να αφεθεί να αιωρείται ως εκκρεμές. Ταυτόχρονα, κρατώντας το άλλο σχοινί θα μπορούσε να πιάσει το σχοινί με την κρεμασμένη τανάλια και έτσι να τα δέσει μεταξύ τους. Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να βρίσκεται στο μυαλό των μαθητών όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα. Οι γνώσεις και η εμπειρία τους από παρόμοια προβλήματα θα πρέπει να μεθοδεύει τις όποιες προσπάθειες για λύση του, χωρίς όμως να περιορίζουν τη φαντασία τους. Μην ξεχνάμε ότι κινητήρια δύναμη όλων των επιστημών (και πόσο μάλλον των μαθηματικών) είναι η φαντασία και όχι η λογική.
Πηγή: Γνωστική Ψυχολογία Κων/νος Πόρποδας (Παν/μιο Πατρών)
Θανάσης Κοπάδης - Μαθηματικός - Συγγραφέας
Bloggers
-
Τσαρπαλή Ειρήνη
-
Τι διαφορετικό κάνουν οι άριστοι;
Η περίοδος των εξετάσεων ολοκληρώθηκε και οι μαθητές που θα δώσουν του χρόνου πανελλαδικές έχουν...
-
Τι διαφορετικό κάνουν οι άριστοι;
-
Μαρία Θαλασσινού
-
ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ…
Αγαπητά μου παιδιά, επιτρέψτε μου μέσω ενός αλληγορικού συλλογισμού να σας αποδείξω ότι αυτή η...
-
ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ…
-
Ευγενία Οικονομίδου
-
Διατροφή για Δυνατούς … Υποψηφίους!!!
Καλημέρα στους πολυαγαπημένους μαθητές μας!!! Λίγα κι όχι κουραστικά λόγια για τη διαφύλαξη της...
-
Διατροφή για Δυνατούς … Υποψηφίους!!!
-
Ειρήνη Τσαρπαλή
-
5 προτάσεις για επιτυχημένη επανάληψη
Μετά από δύο χρόνια επιστρέφουμε σε περίοδο εξετάσεων για όλες τις τάξεις του λυκείου και του...
-
5 προτάσεις για επιτυχημένη επανάληψη
-
Διαχείριση
-
"Από την Προετοιμασία στην Επιτυχία" , Συνεντεύξεις με Αριστούχους Μαθητές
Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν ένα σημαντικό σταθμό στη ζωή κάθε μαθητή/τριας, καθώς απαιτούν αφοσίωση,...
-
Κατηγορία 10%: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις
Τι είναι το 10%; Η διαδικασία του 10% πρακτικά είναι η δυνατότητα μου να διεκδικήσω ξανά εισαγωγή στα...
-
Έξι σχολές που μπορούν να σου προσφέρουν σίγουρη δουλειά στο μέλλον
Προγράμματα σπουδών ελληνικών ΑΕΙ με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και στην επαγγελματική...
-
Η ''λειτουργική προσκόλληση'' και το ''πρόβλημα των σχοινιών'' του Maier
Αφορμή για το άρθρο αυτό αποτέλεσε το παρακάτω πρόβλημα που θα μπορούσε να δοθεί σε μαθητές από...
-
Σπουδάζοντας Νομική στην ψηφιακή εποχή
«Είναι το πιο βαρύ χαρτί του 1ου πεδίου!», «Μπορείς να κάνεις οτιδήποτε με ένα πτυχίο Νομικής!». Είναι...
-
Τεχνικές ανάπτυξης της ενσυναίσθησης των μαθητών
Υπάρχουν ορισμένες πρακτικές κατάλληλες για την καλλιέργεια ενσυναισθητικών δεξιοτήτων στους...
-
Ποιες οι προοπτικές ενός πτυχιούχου Οικονομικών;
Ένα πτυχίο Οικονομικών θα ενισχύσει την ζήτησή σου σε πολλούς τομείς, ανεξάρτητα από τον κλάδο...
-
Πρακτικές οδηγίες για τη διδασκαλία παιδιών με ΔΕΠΥ
Οργανώστε τη σχολική τάξη• Είναι σημαντικό ο μαθητής με ΔΕΠΥ να κάθεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο δάσκαλο, στο...
-
Logistics - τα Επαγγέλματα του Μέλλοντος
Έντεκα επαγγέλματα με τις καλύτερες προοπτικές πλήρους απασχόλησης, στη χώρα μας, παρουσίασε ο Σ.Ε.Β (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων...
-
Δυσλεξία και χρήση νέων τεχνολογιών
Η εκπαίδευση είναι ένα πεδίο όπου έχουν επέλθει πολλές αλλαγές λόγω της παρουσίας των νέων...
-
Βιολογία, Βιοτεχνολογία και επαγγέλματα του μέλλοντος
Καθώς η κλιματική αλλαγή υπονομεύει το μέλλον μας, πολλές βιομηχανίες στρέφονται στην επιστήμη της Βιολογίας για...
-
Με τι ασχολείται το επάγγελμα της Γενετικής Μηχανικής;
Μια από τις συχνότερες ερωτήσεις που τίθενται από συμβουλευόμενους και γονείς σε συνεδρίες...
-
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία και οι Διαγωνισμοί της!
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) έχει ιστορία 100 ετών. Ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα και σήμερα έχει παραρτήματα...
-
Διγλωσσία & Εκπαίδευση: Διαχείριση, Διδασκαλία και Καλλιέργεια
Αποτελεί αλήθεια το γεγονός της συνεχούς αύξησης του μαθητικού πληθυσμού με μεταναστευτική και...
-
Τα πρώτα σωστά βήματα για την αντιμετώπισή της ΔΕΠΥ
Πήρατε τη διάγνωση από το γιατρό σας ότι «το παιδί σας έχει ΔΕΠΥ»; Τώρα μπορείτε να δώσετε...
-
"Από την Προετοιμασία στην Επιτυχία" , Συνεντεύξεις με Αριστούχους Μαθητές
-
Έρη Πρασιανάκη
-
Συναισθηματική νοημοσύνη και μαθητές
Η επιτυχία στο σχολείο δεν εξαρτάται μόνο από το πόσο διαβάζει το παιδί ή πόσο έξυπνο είναι. Ο...
-
Ας μιλήσουμε για τον σχολικό εκφοβισμό
Εκφοβισμός είναι όταν κάποιος εκφοβίζει ή προκαλεί βλάβη σε άλλο πρόσωπο με συγκεκριμένο σκοπό. Τα θύματα του...
-
Παιδαγωγική Λογική και Σχολικές Ποινές
Όπως γνωρίζουμε οι χρησιμοποιούμενες λέξεις δεν είναι ουδέτερες. Από πολλές με παραπλήσιο...
-
Πως να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών μας
Ο όρος αυτοεκτίμηση είναι ζωτικής σημασίας για κάθε άνθρωπο, καθώς συντελεί στην εξασφάλιση της...
-
Σπουδές & Επάγγελμα Στη "Βαριά" Βιομηχανία της Ελλάδας
Στην προσπάθεια για να απαντήσουν στο αγωνιώδες ερώτημα για τα τμήματα με επαγγελματική...
-
Η αξία των Αρχαίων Ελληνικών και η διδασκαλία τους στη σχολική εκπαίδευση
Η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας στη Μέση Εκπαίδευση είναι εξαιρετικά χρήσιμη,...
-
Συναισθηματική νοημοσύνη και μαθητές
-
Ιούλιος 2024
-
"Από την Προετοιμασία στην Επιτυχία" , Συνεντεύξεις με Αριστούχους Μαθητές
Διαχείριση
Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν ένα σημαντικό σταθμό στη ζωή κάθε μαθητή/τριας, καθώς απαιτούν αφοσίωση,...
-
"Από την Προετοιμασία στην Επιτυχία" , Συνεντεύξεις με Αριστούχους Μαθητές
Διαχείριση
-
Δεκέμβριος 2023
-
Κατηγορία 10%: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις
Διαχείριση
Τι είναι το 10%; Η διαδικασία του 10% πρακτικά είναι η δυνατότητα μου να διεκδικήσω ξανά εισαγωγή στα...
-
Κατηγορία 10%: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις
Διαχείριση
-
Μάιος 2022
-
5 προτάσεις για επιτυχημένη επανάληψη
Ειρήνη Τσαρπαλή
Μετά από δύο χρόνια επιστρέφουμε σε περίοδο εξετάσεων για όλες τις τάξεις του λυκείου και του...
-
5 προτάσεις για επιτυχημένη επανάληψη
Ειρήνη Τσαρπαλή
-
Μάρτιος 2021
-
Έξι σχολές που μπορούν να σου προσφέρουν σίγουρη δουλειά στο μέλλον
Διαχείριση
Προγράμματα σπουδών ελληνικών ΑΕΙ με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και στην επαγγελματική...
-
Έξι σχολές που μπορούν να σου προσφέρουν σίγουρη δουλειά στο μέλλον
Διαχείριση
-
Οκτώβριος 2020
-
Η ''λειτουργική προσκόλληση'' και το ''πρόβλημα των σχοινιών'' του Maier
Διαχείριση
Αφορμή για το άρθρο αυτό αποτέλεσε το παρακάτω πρόβλημα που θα μπορούσε να δοθεί σε μαθητές από...
-
Η ''λειτουργική προσκόλληση'' και το ''πρόβλημα των σχοινιών'' του Maier
Διαχείριση
-
Μάρτιος 2020
-
Σπουδάζοντας Νομική στην ψηφιακή εποχή
Διαχείριση
«Είναι το πιο βαρύ χαρτί του 1ου πεδίου!», «Μπορείς να κάνεις οτιδήποτε με ένα πτυχίο Νομικής!». Είναι...
-
Σπουδάζοντας Νομική στην ψηφιακή εποχή
Διαχείριση
-
Φεβρουάριος 2020
-
Τεχνικές ανάπτυξης της ενσυναίσθησης των μαθητών
Διαχείριση
Υπάρχουν ορισμένες πρακτικές κατάλληλες για την καλλιέργεια ενσυναισθητικών δεξιοτήτων στους...
-
Ποιες οι προοπτικές ενός πτυχιούχου Οικονομικών;
Διαχείριση
Ένα πτυχίο Οικονομικών θα ενισχύσει την ζήτησή σου σε πολλούς τομείς, ανεξάρτητα από τον κλάδο...
-
Πρακτικές οδηγίες για τη διδασκαλία παιδιών με ΔΕΠΥ
Διαχείριση
Οργανώστε τη σχολική τάξη• Είναι σημαντικό ο μαθητής με ΔΕΠΥ να κάθεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο δάσκαλο, στο...
-
Τεχνικές ανάπτυξης της ενσυναίσθησης των μαθητών
Διαχείριση
-
Ιανουάριος 2020
-
Logistics - τα Επαγγέλματα του Μέλλοντος
Διαχείριση
Έντεκα επαγγέλματα με τις καλύτερες προοπτικές πλήρους απασχόλησης, στη χώρα μας, παρουσίασε ο Σ.Ε.Β (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων...
-
Δυσλεξία και χρήση νέων τεχνολογιών
Διαχείριση
Η εκπαίδευση είναι ένα πεδίο όπου έχουν επέλθει πολλές αλλαγές λόγω της παρουσίας των νέων...
-
Logistics - τα Επαγγέλματα του Μέλλοντος
Διαχείριση
-
Δεκέμβριος 2019
-
Βιολογία, Βιοτεχνολογία και επαγγέλματα του μέλλοντος
Διαχείριση
Καθώς η κλιματική αλλαγή υπονομεύει το μέλλον μας, πολλές βιομηχανίες στρέφονται στην επιστήμη της Βιολογίας για...
-
Βιολογία, Βιοτεχνολογία και επαγγέλματα του μέλλοντος
Διαχείριση
-
Νοέμβριος 2019
-
Με τι ασχολείται το επάγγελμα της Γενετικής Μηχανικής;
Διαχείριση
Μια από τις συχνότερες ερωτήσεις που τίθενται από συμβουλευόμενους και γονείς σε συνεδρίες...
-
Με τι ασχολείται το επάγγελμα της Γενετικής Μηχανικής;
Διαχείριση
-
Οκτώβριος 2019
-
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία και οι Διαγωνισμοί της!
Διαχείριση
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) έχει ιστορία 100 ετών. Ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα και σήμερα έχει παραρτήματα...
-
Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία και οι Διαγωνισμοί της!
Διαχείριση
-
Ιανουάριος 2019
-
Συναισθηματική νοημοσύνη και μαθητές
Έρη Πρασιανάκη
Η επιτυχία στο σχολείο δεν εξαρτάται μόνο από το πόσο διαβάζει το παιδί ή πόσο έξυπνο είναι. Ο...
-
Συναισθηματική νοημοσύνη και μαθητές
Έρη Πρασιανάκη
-
Νοέμβριος 2018
-
Διγλωσσία & Εκπαίδευση: Διαχείριση, Διδασκαλία και Καλλιέργεια
Διαχείριση
Αποτελεί αλήθεια το γεγονός της συνεχούς αύξησης του μαθητικού πληθυσμού με μεταναστευτική και...
-
Ας μιλήσουμε για τον σχολικό εκφοβισμό
Έρη Πρασιανάκη
Εκφοβισμός είναι όταν κάποιος εκφοβίζει ή προκαλεί βλάβη σε άλλο πρόσωπο με συγκεκριμένο σκοπό. Τα θύματα του...
-
Τα πρώτα σωστά βήματα για την αντιμετώπισή της ΔΕΠΥ
Διαχείριση
Πήρατε τη διάγνωση από το γιατρό σας ότι «το παιδί σας έχει ΔΕΠΥ»; Τώρα μπορείτε να δώσετε...
-
Διγλωσσία & Εκπαίδευση: Διαχείριση, Διδασκαλία και Καλλιέργεια
Διαχείριση
-
Φεβρουάριος 2018
-
Παιδαγωγική Λογική και Σχολικές Ποινές
Έρη Πρασιανάκη
Όπως γνωρίζουμε οι χρησιμοποιούμενες λέξεις δεν είναι ουδέτερες. Από πολλές με παραπλήσιο...
-
Παιδαγωγική Λογική και Σχολικές Ποινές
Έρη Πρασιανάκη
-
Ιανουάριος 2018
-
Πως να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών μας
Έρη Πρασιανάκη
Ο όρος αυτοεκτίμηση είναι ζωτικής σημασίας για κάθε άνθρωπο, καθώς συντελεί στην εξασφάλιση της...
-
Πως να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών μας
Έρη Πρασιανάκη
-
Νοέμβριος 2017
-
Σπουδές & Επάγγελμα Στη "Βαριά" Βιομηχανία της Ελλάδας
Έρη Πρασιανάκη
Στην προσπάθεια για να απαντήσουν στο αγωνιώδες ερώτημα για τα τμήματα με επαγγελματική...
-
Η αξία των Αρχαίων Ελληνικών και η διδασκαλία τους στη σχολική εκπαίδευση
Έρη Πρασιανάκη
Η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας στη Μέση Εκπαίδευση είναι εξαιρετικά χρήσιμη,...
-
Σπουδές & Επάγγελμα Στη "Βαριά" Βιομηχανία της Ελλάδας
Έρη Πρασιανάκη
-
Ιούλιος 2017
-
Τι διαφορετικό κάνουν οι άριστοι;
Τσαρπαλή Ειρήνη
Η περίοδος των εξετάσεων ολοκληρώθηκε και οι μαθητές που θα δώσουν του χρόνου πανελλαδικές έχουν...
-
Τι διαφορετικό κάνουν οι άριστοι;
Τσαρπαλή Ειρήνη
-
Απρίλιος 2017
-
Διατροφή για Δυνατούς … Υποψηφίους!!!
Ευγενία Οικονομίδου
Καλημέρα στους πολυαγαπημένους μαθητές μας!!! Λίγα κι όχι κουραστικά λόγια για τη διαφύλαξη της...
-
ΤΕΛΙΚΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΟΣ…
Μαρία Θαλασσινού
Αγαπητά μου παιδιά, επιτρέψτε μου μέσω ενός αλληγορικού συλλογισμού να σας αποδείξω ότι αυτή η...
-
Διατροφή για Δυνατούς … Υποψηφίους!!!
Ευγενία Οικονομίδου