Skip to main content

Τι διαφορετικό κάνουν οι άριστοι;

Blog  7363

Η περίοδος των εξετάσεων ολοκληρώθηκε και οι μαθητές που θα δώσουν του χρόνου πανελλαδικές έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία. Ένα απο τα κλασικά θέματα συζήτησης αυτής της εποχής είναι πόσο έχουν γράψει τα παιδιά, πόσο δύσκολα ήταν τα θέματα ενώ οι γονείς πάντα έχουν να συγκρίνουν τα παιδιά τους με κάποιον άριστο συμμαθητή ή συγγενή με την ερώτηση
«Ο Μάκης όμως πως έγραψε άριστα;».

Η εκπαιδευτική μου εμπειρία μου έχει δείξει ότι υπάρχουν κάποιοι μύθοι σχετικά με τα προσόντα που κάνουν ένα μαθητή άριστο, οπότε αρχικά θα πρέπει να τους καταρρίψουμε:

 

Μύθος 1ος
Για να είναι κάποιος άριστος πρέπει να είναι πάρα πολύ έξυπνος. (είναι δηλαδή θέμα IQ)

Πάνω από το 80% των μαθητών θεωρούν ότι οι άριστοι βαθμοί συνδέονται με την εξυπνάδα.  
Στην πραγματικότητα η καλή μαθητική επίδοση δεν προκύπτει από το IQ του καθενός. Σε πρόσφατη έρευνα που έγινε στην Αυστραλία καταγράφηκαν 13 παράγοντες που παίζουν πιο καθοριστικό ρόλο από το δείκτη ευφυϊας. Συγκεκριμένα η συνεχόμενη εξάσκηση των μαθητών σε συνθήκες προσομοίωσης του διαγωνίσματος αποδείχθηκε πολλαπλά πιο αποτελεσματική. Οπότε οι μαθητές που σκέφτονται ότι απλά μπορεί να μην είναι αρκετά έξυπνοι προκειμένου να πετύχουν, καλό θα είναι να το αποβάλουν και να αρχίζουν να εξασκούνται συχνότερα σε γραπτές εξετάσεις.

 

Μύθος 2ος
Άριστοι είναι οι μαθητές που δουλεύουν πιο σκληρά

Ένας άριστος μαθητής δεν είναι αυτός που απλά δουλεύει σκληρά. Προσοχή δίνω έμφαση στο απλά για να μην παρεξηγηθώ. Η σκληρή δουλειά είναι φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση αλλά από μόνη της δεν είναι πάντα η πιο αποτελεσματική. Υπάρχουν πολλοί μαθητές που δουλεύουν πραγματικά πολύ αλλά δεν έχουν άριστα αποτελέσματα και άλλοι που με λιγότερη προσπάθεια έχουν καλύτερη απόδοση. Φυσικά και εκείνοι δουλεύουν σκληρά αλλά το μυστικό είναι ότι ταυτόχρονα δουλεύουν και παραγωγικά. Στατιστικά υπάρχουν ελάχιστοι μαθητές που έχουν άριστες επιδόσεις χωρίς να εργάζονται ιδιαίτερα σκληρά.  Οι ιστορίες τους με κάποιο μαγικό τρόπο ξεπηδούν σε κάθε τέτοια συζήτηση σαν αστικοί μύθοι και όλοι έχουν μια ξαδέρφη, φίλη ή τον αδερφό ενός γνωστού τους από το χωριό, που έβγαλε 19.000 μόρια χωρίς ιδιαίτερο κόπο ή βοήθεια. Ναι, υπάρχουν και αυτοί αλλά είναι απειροελάχιστοι και αν είσασταν ένας από αυτούς θα το είχατε καταλάβει πιστέψτε με!  Για τους περισσότερους από εμάς η επιτυχία είναι προϊόν κοπιαστικής εργασίας.

 

Μύθος 3ος
Άριστοι είναι οι μαθητές που «το έχουν γενικά με το διάβασμα»

Οποιοσδήποτε μπορεί να εξασκήσει τον εαυτό του στο να γίνει καλός με το διάβασμα, αρκεί να αναβαθμίσει ουσιαστικά τον τρόπο που διαβάζει έως σήμερα. 
Κάθε αρχή σχολικής περιόδου στις συζητήσεις με τους μαθητές μου οι περισσότεροι μου λένε «Φέτος το έχω πάρει απόφαση, θα δουλέψω σκληρά. Θα είμαι συνεπής με τις εργασίες μου, θα τις παραδίδω όλες στο χρόνο τους και θα κάνω ουσιαστική επανάληψη πριν από κάθε διαγώνισμα».  Μετά φυσικά ξεκινάει η χρονιά και κάνουν ακριβώς τα ίδια με την προηγούμενη και εδώ άπτεται η ατάκα του μπασκετμπολίστα Μαικλ Τζόρνταν ο οποίος είπε ότι « Άν ρίξεις 10.000 βολές αλλά η τεχνική σου είναι λάθος, το μόνο που θα καταφέρεις είναι να γίνεις πολύ καλός στο να είσαι άστοχος».
Οι περισσότεροι όταν θέλουν να «στρωθούν» στο διάβασμα απλά παίρνουν τις τεχνικές διαβάσματος που χρησιμοποιούσαν τα περασμένα χρόνια και τις εφαρμόζουν με μεγαλύτερη διάρκεια και συχνότητα. Στο πρώτο διαγώνισμα θα διαπιστώσουν ότι η απόδοση τους δεν βελτιώθηκε και έτσι ξεκινά ο κύκλος της αποβίβασης από το στόχο.

 

Για να δούμε λοιπόν τι είναι αυτό που κάνουν οι άριστοι μαθητές για να πετύχουν τα αποτελέσματα τους:

  • Εξασκούνται συχνότερα σε διαγωνίσματα προσομοίωσης εξετάσεων. Είναι ο καταλληλότερος τρόπος να έχεις μια αντικειμενική άποψη της δυνατότητας σου στην απόδοση των γνώσεων σου. Μπαίνοντας σε μια σχολική αίθουσα θα μπορούσαμε με ακρίβεια να προβλέψουμε την κατάταξη της βαθμολογίας των μαθητών στις εξετάσεις βασιζόμενοι απλά στο πόσα προσομοιωτικά διαγωνίσματα έχουν κάνει μέσα στη χρονιά.
  • Έχουν ξεκάθαρο στόχο. Εάν υποθέσουμε ότι οποιοσδήποτε από εμάς έπρεπε να αφοσιωθεί σε μια διαδικασία καθημερινά για τη διάρκεια ενός ολόκληρου χρόνου, σίγουρα θα το κάναμε μόνο με την προϋπόθεση ότι κυνηγάμε κάτι που θέλουμε πολύ.
  • Έχουν αυτοπειθαρχία. Ίσως το πιο δύσκολο, δεδομένης και της ηλικίας, είναι ένα παιδί που οδηγείται σε εξετάσεις να μπορέσει να επιβληθεί στον εαυτό του. Οι νέοι σήμερα έχουν πολλές σειρήνες των οποίων το τραγούδι πρέπει να αγνοήσουν και σαφώς το να μιλάς με τους φίλους σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή να «λιώνεις» σε συνεχόμενες προβολές επεισοδίων της αγαπημένης σου σειράς είναι πολύ πιο διασκεδαστικό από το να διαβάζεις.
  • Είναι επίμονοι. Κατά τη διάρκεια ενός σχολικού έτους στο οποίο συχνά εξετάζεσαι σε μικρά κομμάτια της ύλης ή σε διαγωνίσματα προσομοίωσης είναι δεδομένο ότι θα έχεις αποτυχίες. Κάθε φορά που πέφτεις όμως πρέπει να βρίσκεις το θάρρος να ξανασηκώνεσαι και να προσπαθείς ξανά.  Για την ακρίβεια σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο μαθητές με επιμονή έχουν διπλάσια πιθανότητα επιτυχίας από αυτούς που είναι έξυπνοι.
  • Δεν βάζουν στόχο ΑΠΛΑ να δουλέψουν σκληρά, αλλά να δουλέψουν σκληρά κάνοντας τις σωστές διαδικασίες. Όπως κατά τη διάρκεια της επανάληψης πριν από ένα κύριο διαγώνισμα οι περισσότεροι στατιστικά μαθητές διαβάζουν ξανά και ξανά τις σημειώσεις τους ή ξαναγράφουν τις σημειώσεις τους σε συνοπτική μορφή. Ουσιαστικά 3 στους 4 μαθητές βασίζουν την απόδοση τους στην αποστήθιση. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ο μεγαλύτερος φόβος ενός μαθητή πριν τις εξετάσεις είναι ότι θα ξεχάσει κάτι. Οπότε επικεντρώνουν όλη τους την επανάληψη στην εξάσκηση της μνήμης τους.  Στην πραγματικότητα όμως το διαγώνισμα δεν εξετάζει τις μνημονικές ικανότητες του καθενός αλλά τον τρόπο που συνδυάζει τις γνώσεις του για να συνθέσει μια ολοκληρωμένη απάντηση.

Φυσικά όλα αυτά θα πρέπει να συνοδεύονται με σωστή καθοδήγηση.  Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι όπως μας φαίνεται παράλογη η σκέψη ενός αθλητή να πάει στους αγώνες χωρίς προπόνηση έτσι και ένας μαθητής θα πρέπει να έχει την κατάλληλη προετοιμασία για να οδηγηθεί στις εξετάσεις. Οι γονείς και οι καθηγητές μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία ενός μαθητή.

 

Bloggers